gaugemaster electronic

Här diskuteras elektroniken i anläggningen

Moderator: hans

gaugemaster electronic

Inläggav Lasse » måndag 20/1-14 14:19

Hej

Det sägs att pulsad DC inte är lämpligt för faulhabermotorer - möjligen att motorerna skulle bli för varma.

har ett par lok med faulhabermotorer och de går perfekt - körs i regel bara korta stúnder - max. 5 min-

mvh

Lars
Lasse

Re: gaugemaster electronic

Inläggav Mikael » måndag 20/1-14 21:35

Jag har hört det också bl.a. från min lokala hobbyhandlare. Men jag har ingen egen erfarenhet.

System Jörger, Gaugemaster och kanske även Snail speed controller jobbar på samma sätt. Och egentligen jobbar även DCC på samma sätt men med högre frekvens. Faulhaber används inte i Märklin eller MTL F7. Men används i MTL SD40-2 och GP35/GP9 och alla AZL. Jag hittade nedan om Faulhaber och DCC på Trainboard.

http://www.trainboard.com/grapevine/showthread.php?134045-Does-anyone-know-how-to-make-DCC-safe-for-Z-scale&highlight=faulhaber

När jag tänker på det så när Ztrackcenter säljer startpaket så säljer dom AZL ihop med Rokuhan transformator och MTL F7 ihop med Snail speed. Undantaget är en SD40-2 som också säljs ihop med Snail speed. Jag får fråga dom om det är en tanke bakom det, och en miss.

Mikael
Mikael

Inläggav Mikael » måndag 20/1-14 21:52

Mikael

Inläggav Lasse » torsdag 23/1-14 19:33

Hörde av Rob Kluz på Ztrack att han kör genomgående med Gaugemaster för sina AZL och MTL-
har nu kört ett lok med faulhabermotor i en timme med Gaugemaster Electronic-loket går helt perfekt-ingen tendens till värme
mvh
Lars
Lasse

Inläggav Mikael » torsdag 23/1-14 20:28

Hej,

En fråga, Ztrack, säljer dom Gaugemaster körkontroll? Jag har bara sett track cleaner.

Mikael
Mikael

Inläggav Lasse » fredag 24/1-14 10:24

hej-tror att både Gaugemaster Electronic (puls) och modell W säljs i Västberga och inns Luleå-med Electronic varianter går det att krypköra även Märklin och med emf-tror jag det heter så håller tågen konstant fart genom kurvor och växlar-
det sägs att den varíanten ej är lämplig för lok med faulhaber motorer (coreless) har på prov kört ett lok med denna typ av motor i en timme -perfekt gång - Rob Kluz på Z track som har många lok från AZL och MTL som samtliga har
faulhaber/coreless motorer kör genomgående med Gaugemaster- har också varit i kontakt med Freudenreich vars Rc3 lok har faulhaber motor- han är mera tveksam mot alla typer av puls liknande gaugemaster electronic
mvh
Lars
Lasse

Inläggav Mikael » torsdag 30/1-14 19:34

Hej Lasse,

En fråga, eller snarare två. Vad har du för strömmatning till GA HH? 16V AC(AC?!?) in. Funkar en gammal hederlig Märklin trafo kanske? 12V ut. Har du en spänningsreducerare ner till 9V?

Hälsn
Mikael
Mikael

Inläggav Lasse » torsdag 30/1-14 22:45

Hej Mikael-matar in 10V AC från en vanlig Märklin trafo till Gaugemaster Electronic
hälsningar
Lasse
Lasse

Inläggav Mikael » lördag 1/3-14 23:39

Provkörning med Gaugemaster. Är det samma som du har Lasse? Jag kopplade in den på lamp-utgången på min Märklin Z-trafo.

https://vimeo.com/87949086

Jag dammade av min gamla yard-layout för att testa Gaugemastern. Jag fick gnugga rälsen en stund innan saker och ting kände för att lira igen. Mitt gamla Märklin Pacific lok från en startsats gick som en dröm. Mina MTL F7 låter som kriget och går som det också. Av någon anledning går alltid F7B bättre än F7A loken så det är svårt att köra dom ihop. GP9 loken går som en dröm. Jag kan t.o.m. köra på stickspåren. Gick aldrig med trafon. SD40-2 går sämre. Om det beror på att jag inte har kört med dom på ett tag vet jag inte
Mikael

Återgå till Elektronik